القائمة الرئيسية

الصفحات

 



الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر من اهم الأمور الواجبة في الإسلامي,


 بنصوص الكتاب والسنةالنبوية فهي نصيحة والواجب , وقد جاء في اللغة ان


 المعروف , ما يستحسن من الأفعال, وكلّ ماتعرفه النفس من الخير وتطمئن


 إليه, والمنكر; كل ما قبّحه الشرع وحرّمه وكرّهه وقيل عن المعروف; هو

 

 اسم لكلِّ فعل يُعْرَف بالعقل أو الشرع حسنه, والمنكر; ما ينكر بهما, أي


 كل فعل تحكم العقول الصحيحة بقبحه أو تتوقف في استقباحه واستحسانه,


 فتحكم بقبحه الشريعة, وجاء في مجمع البيان أنّ المعروف; الطاعة,


 والمنكر; المعصية, وجاء في تعريف الحسبة عند الإمام الماوردي في كتابه


 الأحكام السلطانية; (أنه أمر بالمعروف إذا ظهر تركه ونهي عن المنكر إذا ظهر فعله)


قال الله تعالى;﴿وَلْتَكُنْ مِنكم أُمَّةٌ يَدْعُونَ إلى الخَيْرِ ويَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ ويَنْهَوْنَ


 عَنِ المُنْكَرِ وأُولَئِكَ هُمُ المُفْلِحُونَ﴾ والمستهدفون من هذه الجملة هم


 المؤمنين كافة, فهم مكلفون بأن ينتخبوا منهم أُمّة تقوم بالأمر والنهي,


 وذلك بأن يكون لكلِّ فرد منهم إرادة وعمل في ايجادها, مع تأكيد علماء


 المسلمين على الوجوب شرعاوفقها, تقول ظاهر الأمر الإيجاب هذا من جهة,


 ومن جهة اُخرى حصرت الآية بهذا العمل وقد اعتمد أغلب الفقهاء على الآيات


 القرآنية في اثبات الوجوب دون ذكر تفاصيل الاستدلال, اقراراً منهم بوضوح 

 

 دلالتها حتّى قيل; (إنّ وجوب الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ضرورة


 دينية عند المسلمين يستدلُّ بها، ولا يستدل عليها)


 

المعرفة والعرفان; إدراك الشيء بتفكر وتدبر لأثره, وهو أخص من العلم,


 ويضاده الإنكار, ويقال: فلان يعرف الله ولا يقال; يعلم الله متعديا إلى مفعول


 واحد, لما كان معرفة البشر لله هي بتدبر آثاره دون إدراك ذاته, ويقال;


 الله يعلم كذا, ولا يقال; يعرف كذا, لما كانت المعرفة تستعمل في العلم


 القاصر المتوصل به بتفكر, وأصله من; عرفت أي; أصبت عرفه أي; رائحته,


 أو من أصبت عرفه أي; خده, يقال عرفت كذا  قال تعالى; فلما جاءهم ما

 

 عرفوا (سورةالبقرة/الاية89) فعرفهم وهم له منكرون (سورة يوسف الاية/58)


 فلعرفتهم بسيماهم (سورة محمد الاية/30)، يعرفونه كما يعرفون أبناءهم


 (سورةالبقرة الاية/146). ويضاد المعرفة الإنكار, والعلم الجهل قال;


 يعرفون نعمة الله ثم ينكرونها (سورة النحل الاية/83) والعارف في تعارف 

 

 قوم; هو المختص بمعرفة الله, ومعرفة ملكوته, وحسن معاملته تعالى, يقال;


 عرفه كذا قال تعالى; عرف بعضه وأعرض عن بعض (سورةالتحريم الاية/3)


 وتعارفوا; عرف بعضهم بعضا قال; لتعارفوا (سورةالحجرات الاية/13) وقال;


 يتعارفون بينهم (سورة يونس الاية/45)

 

ترجم المعروف الى الانجليزية  Translate   identifier it into English



 
 Enjoining good and forbidding evil is one of the most important duties in Islam.

 In the texts of the Book and the Sunnah of the Prophet, they are advice and duty = and it is stated in the language that

 What is good, what is desirable from actions, and everything that the soul knows of good and is reassured

 him, and the denier; Everything that the Shari’a reviled, prohibited, and hated, and what was said about the good; he is
 
 A name for every act known by reason or the law as good, and evil; What is denied by them, i.e

 Every act that the right minds judge to be ugly, or stop in desiring and applauding it.

 So he ruled by the ugliness of the Sharia, and it was stated in Majma' al-Bayan that what is known is; obedience,

 denial; The disobedience, and it came in the definition of the hisbah according to Imam Al-Mawardi in his book
 
sultan rulings; (He enjoins good if it becomes apparent and forbids evil if it becomes apparent)

God Almighty said: “And let there be among you a nation that invites to the good and commands what is right and forbids

 on the evildoer, and it is they who are the successful.

 All believers, they are obligated to elect from among them a nation that will do the command and the prohibition.

 And that is that each of them has a will and action to find it, with the emphasis of scholars

 Muslims are legally obligated, according to her, she says the apparent meaning of this obligatory command on the one hand,

 On the other hand, the verse was limited to this work, and most of the jurists relied on the verses
 
 The Qur’anic proof of the obligation without mentioning the details of the inference, clearly declaring it from them
 
 Its significance is even said; (The obligation of enjoining good and forbidding evil is a necessity

 religious belief for Muslims, it is inferred from it, and it is not inferred from it)

 
knowledge and gratitude; Realizing a thing by contemplating and contemplating its effect, and it is more special than knowledge.

 And it is opposed by denial, and it is said: So-and-so knows God and it is not said; God knows transitive to passive

 One, since human knowledge of God is by contemplating its effects without realizing Himself, and it is said;

 God knows such, and it is not said; He knows this, when knowledge is used in science

 The minor reached by contemplation, and his origin is from; knew any; I've known him no; smell,

 or whom you have known any; Cheek, it is said that I knew this, the Almighty said; When what came to them?
 
 They knew (Surat Al-Baqarah / verse 89), so he recognized them, and they denied him (Surat Yusuf, verse 58).
 
 So I made them known by their mark (Surat Muhammad verse 30), they know him as they know their children

 (Surat Al-Baqarah verse 146). The opposite of knowledge is denial, and knowledge is ignorance.

 They know the grace of God and then deny it (Surat An-Nahl, verse 83)
 
 people; He is the one who specializes in knowing God, knowing His kingdom, and treating Him kindly, it is said;

 He knew him as the Almighty said; Know some of them and turn away from others (Surat At-Tahrim, verse 3)

 they met each other; know each other said; That you may know each other (Surat Al-Hujurat verse 13) He said;

 They get to know each other (Surat Yunus, verse 45).

التعليم والمعرفة العلم نور والجهل عار

تعليقات

التنقل السريع